Rynek wyszukiwarek internetowych w Polsce

Analiza rynku wyszukiwarek [Sierpień 2017]

Wyszukiwarki internetowe to narzędzia powstałe w odpowiedzi na potrzebę praktycznego sposobu szybkiego przeszukiwania zbiorów informacji cyfrowej, których rozmiar uniemożliwiał efektywną segmentację dokumentów tradycyjnymi metodami. Pierwsze próby pokonania trudności w znalezieniu konkretnych ale rozproszonych treści były manualnie tworzonymi indeksami, które użytkownicy systemów zamieszczali jako dodatek skrótowo opisujący zawartość plików przechowywanych na serwerze, które dostępne były do pobrania przez protokół wymiany plików FTP (ang. File Transfer Protocol).

Jednak pierwszym programem do indeksowania treści był Archie, powstały w 1990r., jeszcze przed popularyzacją sieci WWW. Narzędzie to dalekie było od dzisiejszej formy wyszukiwarek internetowych, ponieważ zbierało jedynie nazwy plików w katalogach serwerów FTP bez skanowania treści zasobów oraz nie było w stanie przechodzić z jednej strony FTP na inną poprzez hiperłącza, co obecnie jest standardem pracy szperaczy internetowych. Kolejnym, znaczącym krokiem w dążeniu do pełnego uporządkowania dokumentów, było publikowanie adresów URL i opisów plików uznanych przez użytkowników za wartościowe w postaci stron (ang. bookmarking). Praktyka ta posłużyła za wzorzec budowy wielu ogólnodostępnych, współdzielonych katalogów i wyszukiwarek.

Rozwijający się rynek wyszukiwarek w latach 90. XX wieku skupiał się głównie na uwzględnianiu przyrostowego charakteru zbiorów cyfrowych, gdyż początkowo konkurencyjność programów wyszukiwarek wynikała z większej liczby zaindeksowanych plików zamieszczonych w bazie, która na bieżąco była rozbudowywana. Wyzwaniem dla twórców wyszukiwarek było także przeciwdziałanie szerzącemu się spamowi oraz niwelowanie wpływu metod sztucznego zdobywania wyższej pozycji rankingowej.

Poniższy wykres przedstawia średni procentowy udział czterech głównych silników wyszukiwarek w sumarycznej liczbie unikalnych miesięcznych odsłon stron WWW na urządzeniach desktopowych na całym świecie, począwszy od stycznia 2012r. do marca 2014r. Badaniem objęte było nieco ponad 15 tys. stron partnerskich korzystających z usług serwisu NetMarketShare.com.

Źródło: www.netmarketshare.com

 

Statystyki te przedstawiają Google jako rzeczywistego giganta na rynku wyszukiwarek w kraju i na świecie, który swoim zasięgiem obejmuje niemal 79% wykonywanych zapytań, dominując na większości rynków lokalnych, oraz postrzegany jest jako wyznacznik skuteczności optymalizacji i pozycjonowania. Świadomość marki i medialność Google sprawiły, że jest on jedną z naczęściej odwiedzanych witryn w Internecie, często utożsamianą z synonimem pojęcia wyszukiwarki.

Wielka Trójka wyszukiwarek to również Baidu, które opanowało rynek w Chinach – największy z rynków lokalnych, w którym wykorzystanie Internetu jest relatywnie większe niż w innych krajach. Od 2010 roku, kiedy Google odmówiło dalszej cenzury materiałów uznanych w rządowych rozporządzeniach za nieodpowiednie, udział koncernu mediowego na rynku wschodnim spadł do zaledwie kilku procent. Od marca 2014 roku, połączenie ze stroną Google China jest szyfrowane według protokołu SSL, co dalej pozwala na całkowite zablokowanie usług korporacji, jednak znacznie utrudnia lokalnym władzom monitorowanie działań użytkowników w sieci dla konkretnych kwerend. Na trzecim i czwartym miejscu znajdują się odpowiednio Yahoo i Bing.

W Polsce użytkownicy mają dostęp do wyników wygenerowanych przez algorytm Google także poprzez inne wyszukiwarki, takie jak Wp.pl i Onet.pl, które korzystają z silnika amerykańskiego potentata. Na stronach tych, paski wyszukiwania (ang. searchbars) sygnowane są logiem Google.

Źródło: http://szukaj.onet.pl

Aktualny podział udziałów na rynku wyszukiwarek internetowych znajdziesz na stronie: https://www.netmarketshare.com/search-engine-market-share.aspx?qprid=4&qpcustomd=0