Longtail keywords

Frazy z długiego ogona (long tail keywords) i ich rola w pozycjonowaniu

Pojęcie słów długiego ogona (ang. long tail keywords) zostało pierwszy raz użyte przez Chrisa Andersona w 2004 r. i odnosiło się do stwierdzenia, iż reguła Pareto ma także swoje zastosowanie w dziedzinie jaką jest SEO. Precyzyjne, wielowyrazowe frazy kluczowe, znacznie mniej konkurencyjne w porównaniu z ogólnymi frazami (mniejsza średnia liczba wyszukań w miesiącu) stanowiące 20% ogółu fraz prowadzących do strony są w stanie wygenerować dla biznesu 80% wartości konwersji online. Kumulatywna liczba wielu pojedynczych zapytań, indywidualnie generujących niewielki ruch na stronie, jest w stanie wielokrotnie przewyższać zyski z ogólnych, bardzo konkurencyjnych fraz.

Zazwyczaj właściciele domen usiłują pozycjonować strony na kilka ogólnych, popularnych a więc i bardzo konkurencyjnych fraz, które – w przeciwieństwie do fraz z długiego ogona – nie są w stanie w tak trafny sposób opisać produktu, którego szuka internauta. Wysokie pozycje serwisu na nietrafne frazy potrafią wygenerować znaczny ruch na stronie, jednak jest to strata czasu internautów (nie znajdują poszukiwanych treści) i brak zwrotu z inwestycji w długoterminowe i kosztownej działania SEO – ruch taki nie będzie źródłem konwersji.

Według badań z zakresu analityki marketingowej wynika również, że stale podnosi się wartość zapytań z długiego ogona jako składowej w ogólnej liczbie wyszukań – internauci kierują to coraz bardziej konkretne zapytania, oczekując, iż otrzymana odpowiedź (zapytania informacyjne) lub zaoferowany element asortymentu (dla zapytań transakcyjnych) będą dokładnie korespondowały z ich potrzebą. W interesie oferentów produktów i usług online jest kierowanie oferty do właściwych internautów, którzy sygnalizują gotowość dokonania konwersji często przez uszczegółowione zapytania – wiedzą jakiego produktu poszukują i gdzie chcą zrealizować wybraną usługę. Kilkuwyrazowe frazy trafiające w sedno produktu pozwalają dokładnie przedstawić jego charakterystykę i ułatwiają internautom szybkie znalezienie tego, czego szukali. Jako że długie frazy są mniej popularne (mają znacznie mniejszą liczbę miesięcznych wyszukań), są także mniej konkurencyjne. W przypadku optymalizacji strony na frazy z długiego ogona zauważalnie szybciej pojawiają się rezultaty prowadzonych działań w postaci: wysokich pozycji w wynikach organicznych, wysokiej wartości wskaźnika CTR, niższego współczynnika odrzuceń, i – finalnie – zwiększonej wartości współczynnika konwersji.

Poniższy wykres to graficzna reprezentacja ogólnych słów kluczowych oraz fraz typu long-tail w kontekście ponoszonych kosztów, ryzyka kampanii SEO oraz prawdopodobieństwa dokonania konwersji przez użytkownika.

 

Źródło: https://fusionmarketing.pl

Więcej informacji na temat roli fraz długiego ogona w procesie keyword research i ich wpływu na pozycje strony osiągane w rankingu Google znajdziesz na stronach:

The long-tail in a nutshell, http://www.longtail.com/about.html

What 80/20 really is & applying it to SEO, http://www.evolvingseo.com/2013/01/22/what-80-20-rule-really-is-applying-it-to-seo/