Podstawy pozycjonowania stron internetowych WWW – idea i założenia działania

Pozycjonowanie (ang. Search Engine Optimization – SEO) to działania optymalizujące strony internetowe pod względem wyników organicznych, wygenerowanych na podstawie oceny strony dokonanej przez zautomatyzowany algorytm wyszukiwarki. Optymalizację stron WWW zgodną z wytycznymi wyszukiwarek, która nie wykorzystuje technik nieetycznych aby sztucznie zwiększyć widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania (ang. Search Engine Results Page – SERP), określa się mianem naturalnego pozycjonowania.

Jest to proces żmudny, który nie od razu daje satysfakcjonujące wyniki, ale zapewnia, że wypracowana pozycja będzie stabilna i bardziej długotrwała, aniżeli drastyczny skok w górę rankingu osiągnięty dzięki „nielegalnym” praktykom, które szybko zostaną wykryte przez algorytm.

Można wymienić dwie techniki pozycjonerskie koncentrujące się na fundamentalnych właściwościach serwisów internetowych, które mają decydujący wpływ na pozycję w wynikach organicznych – są to optymalizacja kodu źródłowego oraz pozyskiwanie jakościowych odnośników przychodzących. Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach przynosi wymierne efekty jedynie wtedy, kiedy idzie w parze z użyteczną dla internauty treścią, a celem, do którego bezpośrednio dąży, nie jest sam fakt zaistnienia na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, ale duży ruch sieciowy kierowany na stronę, który rzeczywiście przełoży się na oczekiwaną akcję ze strony internauty.

Jeżeli strona wejściowa faktycznie zawiera rozwinięcie treści zawartych w nagłówku i fragmencie dokumentu w wynikach wyszukiwania (ang. snippet) i internauta znajdzie na stronie to, czego szukał, to finalnie ruch kwalifikowany zwiększy współczynnik konwersji witryny – może to być złożenie zamówienia usługi, zakup produktu lub wysłanie wypełnionego formularza.

Celowość pozycjonowania wykazują badania ruchów gałek ocznych (ang. eye-tracking study), na podstawie których powstały mapy cieplne obrazujące przepływ uwagi internauty. Na poniższej ilustracji kolorem czerwonym oznaczono rejony, które zdobyły szczególne zainteresowanie użytkownika w obszarze widocznym zaraz po wejściu na stronę, bez scrollowania (ang. above the fold) – są to trzy pierwsze wyniki. Po drugie, należy zauważyć, iż „złoty trójkąt Google” obejmuje jedynie fragmenty zamieszczonych haseł – co oznacza, że internauci nie czytają całych nagłówków stron. Szybko decydują się kliknąć link i wejść na wybraną stronę lub przenoszą wzrok na odnośnik prowadzący na witrynę konkurencji.

Wizualizacja przepływu uwagi internautów

Źródło: http://ww1.prweb.com/prfiles/2005/02/28/213516/cropped.jpg

Ze względu na ogrom zasobów udostępnianych w sieci, zadaniem pozycjonowania jest wpłynięcie na programy wyszukiwarek tak, aby spośród wszystkich skatalogowanych stron, dla wyszukiwanej frazy prezentowały odnośnik do właśnie pozycjonowanej witryny, możliwie jak najbliżej obszaru będącego w centrum uwagi internautów.

Pryncypialną zasadą mającą zastosowanie dla wszystkich powszechnie znanych, obecnie działających silników wyszukiwarek, którą należy mieć na uwadze pozycjonując stronę, niezależnie od jej profilu, jest świadomość braku kontroli nad kolejnością stron w wynikach organicznych. Pozycjonowanie daje techniki i narzędzia pozwalające na wpływanie na miejsce w rankingu, ale ostatecznie to algorytmy ustalają pozycję strony.

Ze względu na ich częste aktualizacje, środowisko SEO nieustannie ewoluuje, nie dając gwarancji niezmienności rezultatów stosowanych praktyk, dlatego też pozycjonowanie stron to proces o charakterze ciągłym. Nie ma możliwości zagwarantowania stałej pozycji w rankingu bez prowadzenia działań optymalizacyjnych, które uwzględniają najnowsze zmiany wprowadzone w algorytmach wyszukiwarek. Metoda jeszcze niedawno uznawana za akceptowaną w skutek aktualizacji skryptu może okazać się powodem usunięcia pozycjonowanej strony z indeksów na serwerach wyszukiwarek.

Kluczem do wypozycjonowania na dobrą lokatę w wynikach organicznych jest często aktualizowana, wartościowa treść, zgodna ze słowami kluczowymi, na które nakierowane zostały działania SEO. Architektura wewnętrzna strony i hierarchia informacji w serwisie powinny być przejrzyste, nastawione na internautę-człowieka, a dopiero w drugiej kolejności zoptymalizowane dla programów przeczesujących sieć. Dla serwisów wypozycjonowanych, strategia utrzymania wypracowanej pozycji w wynikach organicznych powinna koncentrować się na następujących działaniach:

  1. utrzymanie atrakcyjności i aktualności treści dla użytkowników (dopiero potem dla wyszukiwarek),
  2. wykorzystanie narzędzi analitycznych do monitorowania, czy słowa kluczowe obrane w strategii pozycjonowania są faktycznie tymi, które przyciągają największy ruch sieciowy,
  3. optymalizacji strony również dla pozostałych wyszukiwarek, innych niż Google, i ich nowych produktów,
  4. pozyskiwaniu nowych łączy przychodzących oraz sprawdzaniu, czy hiperłącza wychodzące oraz wewnętrzne kierują do odpowiednich dokumentów.

Ogólnie uznawane dobre praktyki SEO, przybliżone w tej pracy, skupiają się na wyszukiwarce firmy Google, jednakże w większości stanowić będą wspólny mianownik pozycjonowania także dla pozostałych wyszukiwarek Wielkiej Trójki.

Więcej informacji o podstawach pozycjonowania stron firm w wyszukiwarce Google znaljdziesz na stronie software house we Wrocławiu: https://closetowater.pl/ 


Zobacz także:
Analiza rynku silników wyszukiwarek internetowych [sierpień 2017]