White and black hat seo

Pozycjonowanie: black and white hat SEO

White i black-hat SEO to dwie przeciwstawne strategie działania, z czego pierwsza z nich to optymalizacja strony z wykorzystaniem wszystkich dostępnych metod, które nie łamią zasad opisanych w regulaminach wyszukiwarek (w przypadku Google są do Wskazówki dla webmasterów). Co prawda wyszukiwarki nie patrzą przychylnie na wszelkie metody manipulacji algorytmami, jednak część z nich uznana została za dopuszczalne praktyki.

Pozostałe sposoby, które wiążą się z fałszowaniem obrazu witryny wynikającego z rzetelnej oceny algorytmicznej, w celu podwyższenia pozycji w listingu SERP, lub prezentowania odmiennych treści robotom indeksującym oraz człowiekowi, skutkują nałożeniem kary, która w najbardziej rygorystycznej postaci oznacza usunięcie z indeksu wyszukiwarki.

Pozycjonowanie w czarnym kapeluszu daje możliwość podniesienia pozycji strony w wynikach w bardzo krótkim czasie, jednak w długiej perspektywie, pozbawia witrynę szansy na wiarygodny wizerunek – powrót domeny do naturalnych SERP, nawet po zniesieniu kary, może okazać się trudniejszy aniżeli wypozyjnowowanie nowej nazwy.

Jednocześnie obecnie niełatwo jest oszukać algorytmy wyszukiwarek, które wyspecjalizowały się w automatycznym wykrywaniu typowych sztuczek spamerów, zakładających kolejne domeny w celu zarabiania na umieszczanych reklamach w ramach usługi AdSense, czy też osiągnięcia korzyści finansowych oszukując niczego nieświadomych internautów. Popularność wyszukiwarki Google wśród internautów oznacza również, że jeżeli strona stosująca takie praktyki nie zostanie bardzo szybko ukarana algorytmicznie, to i tak zostanie zapewne zgłoszona jako spam.

Spisem wytycznych etycznego zachowania jest dokument firmy Internet Advertising Bureau Polska „Kodeks etyczny SEO”, który wyznacza standardy postępowania dla agencji pozycjonerskich. Stosowanie się do tych zaleceń nie jest obowiązkowe, jednakże cechuje się profesjonalizmem i rzetelnymi usługami na wysokim poziomie, które pozostają uczciwe wobec klienta, innych webmasterów oraz samych wyszukiwarek. Z kolei przestrzeganie regulaminów wyszukiwarek chroni serwis przed karami algorytmicznymi oraz filtrami nakładanymi za działania nieetyczne.

Podsumowując charakterystykę, działania w białym kapeluszu (white hat SEO) to wykorzystanie wiedzy o czynnikach wpływających na decydujące metryki wykorzystywane przez wyszukiwarki i optymalizacja pozwalająca zyskać ich zaufanie w długofalowej perspektywie działalności witryny. SEO nieetyczne oznacza natomiast szybki zarobek niskim kosztem, ale w obliczu rozwiniętych algorytmów wykrywających takie manipulacje, całkowicie wyklucza możliwość zaistnienia w pierwszej dziesiątce wyników.

Google stara się chronić swoich użytkowników przed nieuczciwymi praktykami, które wprowadzają w błąd algorytmy, aby poprawić notowania w rankingu stron, których jedynym zadaniem jest wyłudzenie poufnych danych lub pieniędzy użytkowników, wykorzystując ich niewiedzę, czasami naiwność oraz zawsze marnując czas internautów, nie dając im żadnej wartości. Dlatego też, agresywne działania pozycjonerskie na granicy białego i czarnego kapelusza, oznaczają ryzyko związane z nałożeniem kary przez wewnętrzny mechanizm filtrowania.

Czytaj więcej: Czynniki wpływające na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google